VISUAL MERCHANDISING

Moje wieloletnie doświadczenie w robieniu zakupów, poparte niezliczoną ilością rzeczy nagromadzonych w moim domu dało mi do myślenia.  Dlaczego tak bardzo lubimy/kochamy kupować nowe rzeczy? Co powoduję, że niektóre sklepy odwiedzamy z przyjemnością kilka a nawet kilkanaście razy w miesiącu a niektóre omijamy szerokim łukiem? Zapewne nie bez znaczenia są ceny  i gust jakim się kierujemy ale także atmosfera jaka panuję w danym miejscu. Sama nie raz się o tym przekonałam. Zbyt duża ilość rzeczy wiszących na wieszakach, leżących na podłodze, niemiła obsługa, bałagan, nieciekawy wystrój, zbyt głośna i nachalna muzyka, nieprzyjemny zapach- te wszystkie okoliczności powodują, że są sklepy, które mimo tego, że podoba mi się ich asortyment omijam szerokim łukiem.

Nie bez powodu visual merchandising stał się obowiązkowym elementem w kreowaniu przestrzeni handlowej.  Każda sieciówka zatrudnia visual merchandiserów, którzy zgodnie ze standardami firmy odpowiadają za zwrócenie uwagi klienta a co za tym idzie dokonanie zakupu.  Nietuzinkowy wygląd witryny sklepowej,  zapach, kolorystyka to elementy, które skutecznie skupiają  uwagę. Powodują, że nasze samopoczucie w tym miejscu jest na tyle dobre, czujemy się komfortowo i swobodnie, że chcemy do niego wracać i kupować coraz częściej i więcej.

3c70d67eb9d645a22b96fb4f26fda63e

Cukiernia pod Madrytem, sufit zdobi 12 tys. drewnianych elementów pomalowanych na różowo, projekt autorstwa : Virginia del Barco, Mayte Barrios, źródło: Pinterest.

5677fbf084f5c_o,size,933x0,q,70,h,06247a

 

Świąteczna witryna marki Tiffany&Co. Źródło: Pinterest.

IMG_0115

Sklep Monki w Szwecji. Źródło: Pinterest.

13178665_1172873356077756_1690651569032142663_n

Sklep marki  Jo Malone w Londynie. Źródło: Pinterest.

13178688_1172873412744417_2457320306813533246_n

 

Witryna sklepowa marki Cartier. Źródło: Pinterest.

Oto  10  istotnych zasad visual merchandisingu:

  1. Określenie grupy docelowej, do której kierujemy swój asortyment. Jest to kwestia najistotniejsza, to ona determinuję  takie elementy jak wygląd sklepu, oświetlenie czy rodzaj muzyki.
  2. Estetyka sklepu. Porządek i czystość w sklepie. Regularne sprzątanie i uzupełnianie asortymentu. Eliminowanie wadliwych, zniszczonych produktów.
  3. Aromamarketing czyli przyciąganie klientów odpowiednią kompozycją zapachową.  Marka Abercrombie & Fitch bardzo skutecznie wykorzystuję tę strategię.
  4. Odpowiednie oznakowanie produktów w sklepie. Nic  tak nie denerwuję jak brak cen lub problemy w dopasowaniu ceny do produktu.
  5. Zasada prawej ręki. Klienci wchodzą do sklepu i kierują się w prawą stronę. Robię tak zawsze choć nigdy nie zdawałam sobie z tego sprawy.
  6. Shopping experience czyli doświadczenie zakupowe.  Budowanie pozytywnych emocji i doświadczeń u klienta poprzez muzykę, zapach, design, profesjonalną obsługę.
  7. Zasada środka. Klienci swoją uwagę skupiają przede wszystkim na środkowej części ekspozycji, dlatego najważniejsze produkty i informację o rabatach umieszczamy na środku.
  8. Zasada ergonomii. Najważniejsze produkty, które chcemy zaprezentować klientowi powinny znajdować się na wysokości linii wzroku około 160 cm lub w zasięgu ręki 70-160 cm od podłogi.
  9. Multifacing czyli ustawienie wielu identycznych produktów w tym samym miejscu, obok siebie co sprawia, że stają się bardziej widoczne na tle pozostałych.
  10. Aktualizacja kolekcji, dopasowanie jej do pory roku, okoliczności np. Święt Bożego Narodzenia.

Pozdrawiam

Aleksandra

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: